Tema denne gangen er ‘menneskeportrett’. Vi har hatt tema portrett tidligere. Men da har man også godtatt portretter av dyr. Nå må vi holde oss til homo sapiens. Det er mengder med artikler ute på nettet om portrettfotografering, både på norsk og engelsk. Det er bare å søke. I tillegg til lenkene og teksten presentert her, oppfordres folk til å se bilder av portrettfotografer som Morten Krogvold (Portretter | Fotograf Morten Krogvold) Anne Helene Gjelstad (Portretter | Oslo Bærum fotograf | fotostudio (annehelenegjelstad.com), og våre dyktige portrettfotografer i klubben som Hege Jaksland og Gry Monica Farstad.
Punktene under er tatt fra sidene til ‘Firmafotografen’.
1. Real-life Photoshop
Det er mye tid å spare på å gå gjennom antrekk og bruke tekstilrull (klesbørste) for å fjerne støv, hår og andre elementer.
Rett opp krager, skjorter og klær så godt som mulig.
Sørg for at hår ser naturlig ut, og husk at enkle hårstrå kan være meget vanskelig å korrigere mot bakgrunn i etterbehandling.
2. Lysoppsett for portretter
Det er flere lysoppsett som er riktig for portretter.
Mange fotografer mener at butterfly skygge effekt gir en dramatisk og magisk resultat.
Dette oppnås ved å lage en skygge som minner om en sommerfugl under nesen og over haken. Butterfly shadow er også kjent som Paramount lightning.
For å oppnå dette brukes det lys fra toppen ned mot ansiktet.
Dersom du ikke har tilgang til egen lys er det greit å bruke Hovedlys til den ene siden av ansiktet og en tillegslys, gjerne reflektor for andre siden.
Prøv å få til en gjevn lys over ansiktet, men unngå sterke skygger.
Merk at taklys spesielt kan lage uønsket lysfordeling og kan bidra til en ugjevne skygger i ansiktet.
Husk også at du ønsker en refleksjon i hvert øye, som gir sjel til portretten. Uten refleksjon i øynene vil personen se sjelløs ut som mange sier.
Flash
Flash på kamera bør brukes med omtanke. Oppgaven til flash er å lyse opp, men dette bidrar samtidig til at ansiktet kan bli blek og jage bort den naturlige ansiktsfargen. Snu flashen mot reflektor, tak eller vegg for å få en mer naturlig lys. Det finnes også filtre som demper flashlyset så det blir mer naturlig.
3. Objektiv
Raskt fordeling på bruksområder for forskjellige objektiver basert på milimeter
15-24mm: boligfoto, store grupper, landskap
50mm: portretter, tilsvarende hvordan menneske øye ser
70mm: portretter, zoom
105mm: macro zoom, portretter, zoom
200mm: telezoom, ta distansebilder, noen fotografer liker denne for portretter.
600mm: superzoom, trenger neste etbensstativ eller tripod for å få stabile bilder.
4. Selve portrettfotograferingen
Fokuser alltid på et øye dersom du bruker spot metering, husk at øynene er viktigere enn nesen!
Ta en serie av bilder hver gang, og prøv å være mer stabil i hendene\hånda for hvert bilde du tar.
Det er viktig å huske på at folk blunker og dette vil du merke i etterbehandling.
Mange har en formening om hvilken side de ser best ut på, like greit å la dem velge.
Dersom du ønsker å ta horisontale bilder så vil det være greit å få modellen til å snu seg mot kamera og at du ikke står rett foran.
Dersom du vil ha personen på siden av bildet kan du på de fleste kamera fokusere og deretter bevege kamera og dermed flytte personen i bildet.
På horisontale bilder bør personen være på en bestemt side av bildet og med riktig vinkel mot kamera.
Husk igjen å ha en buffer(plass) slik at du kan velge å ha modellen i midten av bildet.’’
Det finnes mengder av videoer om portrettfoto på YouTube. Bare å legge inn stikkord som portrait photography f.eks.
Nedenfor følger noen lenker til artikler på norsk.
– Portrettfoto | CEWE Japan Photo
– Dette må du vite om portretfotografering | Digital-foto.no
– Enkle tips til bedre portrettfoto – Fotofreak.no
– Veiledning til portrettfotografering – beste tips, stiler og positurer (oppdatert) (pixpa.com)
Veiledning til portrettfotografering – beste tips, stiler og positurer (oppdatert)
Flott portrettfotografering er et resultat av å kombinere riktig teknikk med en kunstners uttrykk. Følg disse 16 beste tipsene for å mestre kunsten å ta fantastiske portretter.
www.pixpa.com
Her er sitat fra en artikkel. Jeg legger ved lenken til artikkelen, men velger å gjengi de beste punktene her, da artikkelen hadde mengder med skjemmende reklame.
Hvordan ta et godt portrettfoto – TheFastCode
Hvordan ta et godt portrettfoto
Portretter er en av de kraftigste fotografiene. Et flott portrett kan vare i flere tiår og minne om en persons liv, eller bare et øyeblikk. Forskjellen mellom et øyeblikksbilde og et godt portrett er smalere enn du skulle tro. Det krever bare litt tanke.
Hva gjør et godt portrett
Portretter handler om en ting: personen i dem. Det spiller ingen rolle om du skyter et stramt hodeskudd eller et miljøportrett; det handler om emnet.
For det første trekker et godt portrett oppmerksomhet til motivet. Dette oppnås normalt gjennom en kombinasjon av en lav dybdeskarphet, komposisjon, farge og belysning. Når det er gjort riktig, så snart en betrakter ser på portrettet, legger øynene øyeblikkelig blikk på motivet.
For det andre forteller et godt portrett deg noe om emnet. Det viser noe av deres personlighet eller liv. Du bør kunne se på et godt portrett og vite noe om dem. De beste portrettartistene kan fortelle en hel historie i et enkelt bilde.
Utenom disse to tingene er det veldig lite rim eller grunn til hva som gjør et godt portrett – du har mye plass til å være kreativ.
Du trenger ikke et dedikert objektiv for portrettbilder, men det er dedikerte portrettobjektiver som tar smigrende bilder av mennesker. De har en bred blenderåpning minst f / 2,0 og har en tendens til å ha en brennvidde mellom 50 mm og 100 mm. Den brede blenderåpningen gir deg en veldig lav dybdeskarphet som gjør det enkelt å trekke oppmerksomhet til motivet, mens brennvidden er lang nok til å minimere forvrengning uten å være så lang at du må stå 50 meter unna for å holde personen i rammen .
Et portrett skal smigre motivet. Du vil gjenspeile den beste versjonen av dem. Denne regelen skal styre enhver avgjørelse, fra innramming av skudd til bilder fjerning av kviser og flekker når du redigerer .
For portretter vil du at kameraet skal være i vater eller litt over modellens øyelinje. Ingen ser bra ut når de blir skutt fra lav vinkel!
De to enkleste portrettkomposisjonene for å få rett er hodefotografi (et nærbilde av modellens hode og skuldre) og et midje-opp skudd. Hvis du står slik at motivet fyller rammen i en av disse komposisjonene, vil portrettene dine se bra ut.
Når du rammer inn bildet ditt, må du passe på å ikke kutte noen av modellens lemmer. Du vil beskjære på store ledd som midjen, snarere enn på fingrene.
En måte å ta portrettene dine til neste nivå er å bruke virkelig god belysning. Ikke bare skyte et portrett hvor som helst. I stedet finner du et sted med fin, flat, jevn belysning. Et flott sted å skyte et portrett er et sted skyggefullt, som under et tre eller i en smug, på en solskinnsdag eller i et rom opplyst av et enkelt stort vindu.
Portretter, mer enn noen annen type fotografering, krever at du engasjerer deg i motivet ditt. Hvis du trekker deg tilbake og bare tar bilder mens motivet stirrer på kameraet med et falskt glis i ansiktet, vil du ende opp med veldig kalde, uinteressante portretter. I stedet må du hele tiden chatte med dem, få dem til å le og få dem til å bare oppføre seg som dem selv.
For hvert gode portrett jeg tar, får jeg omtrent 50 bilder der modellen ler, smiler, snakker, stikker tungen ut mot meg eller gir latterlige uttrykk. De beste portrettene skjer i mellomtiden. Når modellen poserer, sier du noe, og posen deres sprekker til et smil. Trykk deretter på utløserknappen, så får du et fantastisk skudd.
Jeg elsker å ta portretter. De er veldig sosiale og mye moro. For å skyte et flott landskap trenger du mye utstyr, en fantastisk beliggenhet og tålmodighet. Men for å ta et flott portrett trenger du bare noen som vil stå foran kameraet ditt og et sted skyggefullt på en solskinnsdag. Litt teknisk kunnskap er alt du trenger, for igjen: det handler om personen på bildet.’’