Fotoskolen: Sort/hvit landskap

Svart-hvitt er fundamentet i det fotografiske medium, og tradisjonell fotografering baserte seg kun på det manuelle kamera med fokus, ISO, lukkerhastighet og blender, i kombinasjon med kjemikalier og fremkallingsteknikker i mørkerommet. Man kan si at det å ”begrense” fotografiet til svart-hvitt, er et uttrykk som ligger dypt forankret i fotografiets historie. I lang tid var det monokromatiske bildet det eneste valget man hadde, og man kunne ikke forstille seg et bilde i farger.

Ved å fotografere i svart-hvitt er man nødt til å ta mer hensyn til elementene for å konkurrere med fargebilder. Man må forestille seg fargene i det monokromatiske opptaket. Som før, og videre i den digitale svart-hvittfotograferingen, forsøker man å visualisere gjennom nyanser i grått. Man tenker komposisjon i gråtoner. Svarthvittbilder krever at du tar nøye hensyn til lys og skygge, kontraster, linjer og perspektiv. Vi er ute etter å finne sjelen i det monokromatiske opptaket, noe som kan sette enhvers kreative utfoldelse på prøve. Sett på en annen måte, så slipper man de tekniske vanskene med fargeopptaket, som igjen gir deg muligheten til å konsentrere deg om selve uttrykket, og om i det hele tatt, et budskap.

Når det gjelder landskapsfotografering i svarthvitt, så gjør jeg sjelden dette for å ta en direkte kopi av naturen. Jeg er ute etter å fange mystikk og dramatikk, ballanse og harmoni. Jeg møter ofte folk som mener at naturbilder ikke lar seg avbilde i svart-hvitt. Personlig mener jeg at mange landskapsbilder gjør seg mye bedre i gråtoner. De inneholder ofte mer dramatikk og sjel enn fargebilder. For meg er det mektige landskap, vann i bevegelse, dramatiske skyformasjoner, linjer, lys og skygge som appellerer. Jeg er alltid bevisst på lyskvalitet, tid på dagen og årstider. Derfor kan landskapsfotografering ofte gi bedre uttelling på høst og vår enn om sommeren. Motivene er fulle av dramatisk lys, skygge, tåke, regn, frost, rim osv, osv.

Bildene i denne artikkelen er hovedsakelig fra Månefjellene i Uganda, og opptakene er gjort i forbindelse med en ny internasjonal TV-serie om Afrika som starter i 2013. I noen av opptakene har jeg forsøkt å skape ”månelyset” i landskapet og i den afroalpine floraen. Grunnen til at jeg har gjort dette, er at fjellene i mer enn 1500 år var en myte, hvor toppene strakk seg helt opp til månen og forsynte Nilen med livgivende vann. Det var ikke før i 1906 at disse fjellene ble utforsket og toppene klatret for første gang.
Det er helt på det rene at man bør ha en viss grad av kunnskap om fotografering og etterbehandlingsverktøy når man skal konvertere til svart-hvitt. For det er det vi gjør. Vi konverterer fargebilder til svart-hvitt. Og vi gjør dette i verktøy som Lightroom, Aperture og/eller Photoshop. Det er ikke nødvendig å lære seg ethvert knep i den digitale verden, men et minimum av kjennskap til mulighetene i programmene er svært viktig. Plugins som Silver Effex Pro, Color Effex Pro og Topaz er også nyttige verktøy som kan skape den atmosfæren i bildet man er ute etter. Selv benytter jeg Lightroom fordi den i mine øyne er suveren, enkel å bruke, og den gir meg tilnærmet alle de mulighetene jeg ønsker.

Det er kun fantasien som setter grenser når man jobber med et bilde. Men ikke overdriv. Grensen mellom kunst og mislykket etterbehandling er syltynn. Betrakteren skal fanges og målbinnes av resultatet, og ikke bli stående å evaluere din bruk/misbruk av verktøy. Øvelse gjør mester, og mange av de beste bildene er resultat av ”feileksponeringer”. Med andre ord: Ikke slett noe i kameraet under oppdragene. Vurder først bildene på stor skjerm og test de i svart-hvitt før de går i søppelkurven.
Denne artikkelen gir deg et visst innblikk i hvordan jeg tenker og jobber, og er nødvendigvis ikke en metode som passer for deg. Ta masse bilder og øv deg i etterbehandling. Før eller siden finner du ditt eget uttrykk. Fotografen Scott Adams sa noe slikt som: “Creativity is allowing yourself to make mistakes; art is knowing which ones to keep”. Ha dette i bakhodet under opptakene og etterbehandlingen.

Kamerainnstillinger

Jeg fotografer alltid i RAW-format for å bevare kvaliteten lengst mulig. I motsetning til opptak i JPG kan man miste store mengder med filteknisk innhold, og dermed minsker dine muligheter for å utfolde deg kreativt senere i etterbehandlingen. En RAW-fil er en samling ubehandlet data som settes sammen til et bilde i konverteringsprogram. RAW-filen gir oss større tone- og fargespekter slik at detaljene i skygge og høylys kommer bedre fram. Den har sin digitale informasjon i 12bit, der fargene R,G og B er fordelt over 4000 nivåer. JPG har sin informasjon lagret i 8bit med fargene fordelt på 256 nivåer. Hvilken konverteringsteknikk som er best i verktøyene kommer vi tilbake til litt senere.

Hva ser vi etter?

Svart-hvittlandskapsfotografering starter lenge før selve opptaket, dvs at man forestiller seg bildet som ferdige resultatet før man trykker på utløseren. Viktige byggestene i komposisjonen er: Linjer, form, tekstur, skygge, silhuetter og mønster. Punktene under kan være rettesnorer for hva du skal se etter.

  • Komponer bildet slik at det er noe interessant i forgrunnen. Dette vil i større grad definere landskapet, og dermed lede tilskueren videre gjennom bildet.
  • “Riktig” lys er viktig for svart-hvitt landskapsfotografering. Sørg for at det er ulike skygge/lys-partier i motivet. Se etter definerte skygger i kontrast til lyse partier.
  • Se etter mønstre, linjer og elementer som gjentar seg. Farger kan ofte forhindre oss til å se disse gjentagelsene. Ved å tenke svart-hvitt, vil disse gjentagelsene straks bli tydeligere, og snart vil du se dem overalt.
  • Mektige himmelpartier med dramatiske skyer gjør seg godt. Det beste er hvis det i tillegg tillater solstrålene å bryte gjennom.
  • Det vanskeligste er kanskje å lære seg å ”se” motivet i nyanser av gråtoner, og ikke bare i farger. Det som kan se flott ut i farger trenger  ikke å bli bra i svart-hvitt.

Min arbeidsflyt er ikke helt statisk. Selv om jeg holder meg stort sett innenfor mine foretrukne rammer, lar jeg opptaket bestemme hvilke teknikker jeg benytter. Hvert opptak har sine potensialer som krever ulike etterbehandlinger. Jeg importerer, organiserer og foretar billedutvelgelsen i Lightroom. Det meste av billedredigeringen foretar jeg i Lightroom som gjør det mulig å hente ut maksimalt fra RAW-filene. Konvertering til svarthvitt kan gjøres i LR, men jeg benytter for det meste Silver Effex Pro (plugin til LR og Photoshop) som er en kraftig svarthvitt konverteringsmodul med mange justeringsmuligheter. Etter at bildene er behandlet i Silver Effex Pro, åpner jeg de ofte i Photoshop for å foreta dodge og burn.

Sort-hvitt fremkallingsteknikker

Det finnes flere metoder å konvertere et opptak til svart-hvitt i Photoshop.  Mye brukt er Channel Mixer (Layer > New Adjustment Layer > Channel Mixer), som er en ikke-destruktiv metode. Metoden gir deg muligheter til å blande de tre fargekanalene (rød, grønn og blå) for å simulere fargefiltereffekter. Denne metoden gir deg ikke tilstrekkelig kontroll over fremkallingen.

Den metoden jeg anbefale å konvertere bildene på er: Layer > New Adjustment Layer > Black and White. Dersom du vil åpne bildet direkte fra RAW kan du gjøre det med Photoshops egen RAW fil behandler, ”Camera RAW”. Bildet åpnes i et eget vindu og du finner her  en palett med åtte ulike justeringsfaner. Her har du større muligheter til å påvirke opptaket gjennom fargejusteringer. I tillegg har man muligheter for fargetoninger (Tint) som gir forskjellig fargestikk (Duotoner). Som i ”Channel Mixer”, kan ”Black and White” gjøres til et ”Adjustment Layer”, som igjen gir deg fleksibilitet med for eksempel å ”male” fram de fargene du ønsker i underliggende lag. Komplisert? Neida! Bare trening.

På lik linje med Photoshop, kan man konvertere sine bilder til svart-hvitt i Lightroom eller Aperture. Den beste måten i Lightroom er å velge ”greyscale” og jobbe individuelt med hvordan de åtte ulike fargene fremstår som gråtoner i bildet. Du kan hake av ”Auto” og la Lightroom gjøre grovarbeidet før du gjør dine egne justeringer. For å gjøre selektive justeringer i kontraster osv, kan du benytte justeringspenselen i basismenyen. Nå kan du ”male” fram det du ønsker, nesten samme måte som ”Dodge” og ”Burn” i Photoshop. Photoshops ”Dodge” og ”Burn” påvirker deler av toneomfanget mens Lightroom påvirker hele toneomfanget. Det er derfor best å bruke Photoshop til denne type etterbehandling.

Arbeidsflyt 1

Steg 1: Først etterbehandler jeg bildet i Lightroom hvor jeg aktivt benytter meg av histogrammet når jeg justerer høylys og skygge partiene. Jeg har beskåret til panorama. Siden jeg ville ha kajakken gul i mitt svart-hvittbilde, har jeg presset gult opp noen hakk. Bildet eksporterers til Photoshop for rydde opp med kloning og flekkfjerner. I forskjellige justeringslag jobber jeg fram den effekten jeg tror passer for bildet.

 

Steg 2: Bildet åpnes så i tredjepart Plug-In Color Effex Pro mens jeg er i Photoshop for å legge til glød og andre egnede effekter.

 

Steg 3: Bildet åpnes i tredjepart Plug-In Silver Efex Pro mens du er i Photoshop for å konvertere til Svart-hvitt. Her fortsetter etterbehandlingen der jeg blant annet setter et kontrollpunk på kajakk for å trekke fram den gule fargen. Nå benyttes “Dodge” og “burn” for å gjøre de siste justeringer. Med dette bildet ønsket jeg å skape silkemyk effekt, harmoni og ro.

 

Steg 4: Til sist oppskarper du bildet, printer det ut og henger det på veggen.

Arbeidsflyt 2: HDR til svart-hvitt

Dette bildet er fra Månefjellene i Uganda og er et HDR-bilde (High Dynamic Range). Et HDR-bilde er to eller flere (opp til ni stk) eksponeringer av eksakt samme motiv med forskjellig lukkerhastighet. Så setter vi sammen disse eksponeringer til én fil. Dette gjøres i program som Photomatix. Photoshop eller HDR Efex Pro. Hensikten er å få fram områder med god kontrast i både skygge og høylys. Jeg ønsket å få full kontroll på høylys og skyggepartier, slik at jeg kunne fange dynamikken i den afroalpine vegetasjonen. Jeg har bevisst skrudd opp eksponeringen i de grønne bladene på kjempesvineblommen (Senecio … for å skape ”månelys” i planten.

Steg 1: Eksporter din serie med eksponeringer til ”Tone Map” i Photomatix (eller til det programmet du foretrekker). Åpne det redigerte HDR-bildet i Photoshop og gjør de justeringslag du trenger for å få fram ønskede detaljer. Vi ønsker et utgangspunk med mange sterke farger og mye detaljer. Zoom inn 100% og fjern uønskede flekker og støv.

Steg 2: Etter at bildet er rengjort, åpner du det i Silver Efex Pro og jobber videre. Til slutt bruker jeg ”dodge” og ”burn” for siste touch.

Filterbruk: rødt gjør himmel mørkere, grønt er fint for landskap fordi de skaper kontraster i grader av grønt. Blå er bra når det er tåke.

 

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *